Välkommen hit till min lilla blogg, jag hoppas att den skall vara till stor nytta i ditt liv! Jag älskar att få skriva ut vilken stor Gud vi har och att jag har en blogg är hans förtjänst, om jag inte så gärna ville dela med mig av min vardag med Jesus Kristus så skulle jag aldrig haft en blogg.Något som jag vill skicka med er utöver mina blogginlägg är tre enkla par ord men med sådan kraft i: Jesus älskar dig!

tisdag 12 april 2011

Tillbakz i Sverige!

Hej allihopa! Nu var det en evighet sedan jag skrev senast, alltså runt två månader, och det finns så mycket att berätta att jag inte riktigt vet vart jag skall börja. För drygt en och en halv vecka sedan kom jag och min kära klass tillbaka till Sverige efter nästan två helt underbara månader i Afrika som har vänt upp och ned på hela mitt liv, på ett positivt sätt måste jag säga. Detta inlägg tänkte jag ägna min tid till att berätta om min resa, jag har försökt att beskriva den med ord när jag har träffat mina vänner, men jag har insett att det bästa sättet för mig att försöka förklara allt jag har varit med om är genom att skriva ned det här, då jag har både tid och ro till att tänka efter vad som skall skrivas, läs och njut! Vi landade i Addis Abeba, huvudstaden i Etiopien, och så fort jag satte mina fötter på marken, andades in den varma och dammiga lukten, så kände jag att här skulle jag känna mig hemma och det har jag verkligen gjort. Etiopien fångade mitt hjärta redan på den första etiopiska gudstjänsten vi var med om, den var på deras språk som är amarinja så jag förstod ingenting, men trots det kände man Guds närvaro så nära inpå och trots att lovsången var på ett annat språk så sjöng man med så gott det gick och bara lovsjöng och prisade Gud av hela sitt hjärta. Det var så helhjärtat, så öppet för vad Gud ville säga. Det som var jobbigast var att få se alla dessa tiggare som fanns verkligen över allt, vart man än gick kom det fram ett litet barn som ville ha pengar, mat eller vatten men vi visste att vi inte kunde ge, det var jobbigt när allt man ville var att ge allt man har.Finns så mycker mer att säga om Etiopien, men tänker ta det någon annan gång om jag känner att jag ska det. Nu ska jag även skriva lite om våran tid i Syd Afrika. Syd Afrika liknar mer Sverige på ett sätt men är samtidigt så olikt, för precis som i Etiopien möter man fattigdom och Aids där, kontrasterna är så stora bara i det landet, samtidigt som det finns människor som lider av fattigdom och svält där så finns det människor som gottar sig i sina pengar och har det hur bra som helst. Vi besökte många skolor och även där kunde vi se kontrasterna för vi var på både fattiga och mer rika skolor. Nu har jag skrivit kort om båda ställerna, kände att jag borde skriva något i alla fall, jag kanske tar och skriver mer detaljerat någon annan gång. Take care!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar